| Vergeten? | Registreer

Cruijff: 'Spanning heeft niets met kwaliteit te maken'

18 maart 2013 8:42 | Bron: Telegraaf | Auteur: Michel van Ballegooij
 

Er valt nog weinig te zeggen over het kampioenschap, maar spannend wordt het zeker. Johan Cruijff geniet wekelijks van de spannende duels in de Eredivisie, maar is niet te spreken over de kwaliteit van de Mickey Mouse-competitie.

"De competitie mag dan spannend zijn, maar dat komt vooral door de foutenfestivals die we te zien krijgen", zo laat de Ajacied weten in gesprek met De Telegraaf. Ook dit weekeinde zaten er veel spraakmakende duels bij.

"De spanning heeft dus weinig te maken met kwaliteit, maar alles met fouten. Wat dat betreft ben ik de laatste tijd onaangenaam verrast door het niveau. Een bedenkelijke ontwikkeling", aldus Cruijff.

Voorspel nu voetbaluitslagen! Aanmelden bij de redactie

Reacties (11)

Reacties
AFCA020 Rang: Vedette| 18-03-2013 11:12 | Reageer

Het is inderdaad zorgwekkend, zoals ik al eerder heb verkondigt:

Dat clubs als feyenoord, vitesse, utrecht en twente dit jaar zo dichtbij komt, komt vooral door het verval in de top.
PSV dat 7x verliest?!
AJAX dat 9x gelijkspeelt?!

Voorheen zou het dan afgelopen zijn met je, nu staan ze 1 (AJAX) en 2 (PSV).... dat zegt genoeg lijkt me

Jesse Rang: Sterspeler| 18-03-2013 12:50 | Reageer

Het niveau is al jaren dramatisch..

AFCA020 Rang: Vedette| 18-03-2013 13:11 | Reageer

Weet ik niet hoor.
In de 00's hebben 5 Nederlandse clubs Europees succes geboekt, waarvan feyenoord en AZ dat in de uefa cup deden en AJAX en Psv zelfs in de Champions League. Dus in hoeverre het niveau de laatste jaren dramatisch is weet ik niet

AFCA020 Rang: Vedette| 19-03-2013 10:09 | Reageer

Hahaha ik bedoelde natuurlijk 4 clubs :p
Typefoutje

AFCA020 Rang: Vedette| 18-03-2013 13:49 | Reageer

Ik denk dat de eredivisie in bijvoorbeeld 2006 veel sterker was.
Toen hadden meerdere ploegen klasse spelers en dan ook echt klasse.

Zo had AJAX bijvoorbeeld spelers als
Stekelenburg
Vermaelen
Trabelsi
Maxwell
Heitinga
Nigel de Jong
Emanuelson
Sneijder
Galasek
Pienaar
Maduro

Feyenoord had spelers als
Kuijt
Kalou
Ono

Psv had mensen als
Gomes
Alex
Afellay
Cocu
Farfan
Vennegoor etc

Verder liepen er bij de kleinere clubs nog spelers rond als
Huntelaar
Bosvelt
Yildirim
Suarez
Nevland
Nkufo
Mathijssen (toen hij nog goed was)
Obdam
Arveladze
Perez
Koevermans
De Zeeuw
Schaars
Barry van Galen

Zet dat af tegen het huidige materiaal en het is allemaal een heel stuk minder.

Kella020 Rang: International| 18-03-2013 23:36 | Reageer

Een aantal jaar later praten we over elke lichting vol lof. Nu is het: toen hadden we Vertonghen, Suarez, Emanuelson. Over een paar jaar zeggen we dat over Alderweireld, Eriksen en Fischer. Zo gaat dat constant.

AFCA020 Rang: Vedette| 19-03-2013 10:07 | Reageer

Nee ben ik het niet mee eens.
Bij die jongens spatte de kwaliteit en het talent eraf.
Over lichting 99-2000 wordt niet vol lof gepraat.
Ja een piepjonge Chivu en een debuut van raffie, maar die waren toen nog niet ver.
Alleen Witschge, Dani en Laudrup waren klasse spelers

Wat te denken van seizoen 2009-2010? Dat was een heel pover zaakje met alleen Suarez van wereldklasse.

Dus nee zo wordt er in mijn ogen niet over elke lichting gepraat, tenminste niet door mij

Jesse Rang: Sterspeler| 18-03-2013 14:30 | Reageer

Cruijff doelt op de gehele competitie. Ben wel eens met wat je zegt, maar op die clubs na is het allemaal wel erg matig.

AFCA020 Rang: Vedette| 18-03-2013 14:38 | Reageer

Eens, onze competitie is kwalitetief erg matig.
Maar tactisch wel aardig denk ik.

Komt meede omdat wij in Nederland beschikken over een goede trainersgilde en denk ook over een goede spelopvatting.

Het geld voor kwaliteit ontbreekt alleen, maar met de povere middelen die we hebben doen we het wel goed denk ik.

Als je ziet dat bijvoorbeeld AJAX City overklast in de CL en de eerste wedstrijd nauwelijks onderdoet voor Dortmund, terwijl we kwalitatief toch een stuk minder zijn vind ik dat wel knap.
Ja we hebben het slecht gedaan in Europa dit jaar als Nederlanders, Maar ik denk dat wij met onze tactische kennis wel in staat zijn om veel toppers of op papier sterkere tegenstanders het moeilijk te maken.

Dat geldt voor alle Nederlandse clubs

AFCA020 Rang: Vedette| 18-03-2013 14:40 | Reageer

En ik vind onze ondergrens niet laag.

Ik weet zeker dat bijvoorbeeld Zwolle niet of nauwelijks onder zou doen voor de lagere clubs uit bijvoorbeeld Italie, Frankrijk, Turkije, Rusland of Portugal.
En dat terwijl die competities sterker/gelijkwaardig zijn aan de eredivisie

Jesse Rang: Sterspeler| 18-03-2013 15:39 | Reageer

Wat je zegt, geld is inderdaad de grootste oorzaak.



Volg Voetbalinfo nu ook op Twitter. Het nieuws, de artikelen en interviews zijn altijd direct te volgen via Twitter!